torsdag 12 mars 2009

Ull blir till mull




För många år sedan var "blomtröjan" plagget jag bar minst fyra av veckans sju dagar. Det är en modell av den danska designern Marianne Isager och garnet är Tvinni, (tvåtrådigt ullgarn). På tiden det begav sig införskaffade jag garnet i den här underbara butiken. Jag kände mig som man säger "klädd" i alla sammanhang då jag hade "blomtröjan" på mig. Minns också själva tillverkningen;- hur jag stickade frenetiskt så fort jag fick tid över mellan tentor, körlektioner och allt annat som mitt liv innehöll vid den tiden. Däremot minns jag inte vad det var som fick mig att packa ner tröjan i en mörk kartong och ställa undan kartongen tillsammans med en massa annat i fuktiga förråd och på kalla vindar under många år. Jag hade gärna börjat använda min gamla favorittröja igen men när jag återfannn den för ett par år sedan upptäckte jag angrepp av någon ullparasit. Mal eller pälsängrar är egalt. Tröjan är söndertrasad på ett par ställen och tyvärr tror jag att den är bortom all räddning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar