söndag 7 juni 2009

Här är jag igen med min spedetröja!

Ja, det har blivit ett långt glapp i uppdateringarna av bloggen;- däremot inte i mitt stickliv! Ca. fyra helger har det tagit att ta mig från provstadie till monteringsfärdigt plagg. Det är alltså spedetröjan jag pratar om. Någon frågade i en kommentar "vad är spedetröja för något?" och jag vill passa på att tala om att den var/är en del i skånska traditionella häradsdräkter. Jag har alltid varit inspirerad av den skånska yllebroderitraditionen och att ta mig an spedestickning tycker jag ligger i linje med den. Dessutom är det något av de roligase stickprojekten jag gjort! 
Både skånskt yllebroderi och spedestickning har också enligt mitt förmenande en frisk fräschör i uttrycken och i gamla tider tog man vad som fanns till hands att dekorera med. Läs mer här om både yllebroderi och spedestickning i vår tid.
Prov kan vara värdefullt att göra och med tanke på att hela tröjan stickas på stickor nr 1,5 kändes det exra viktigt att kolla stickfastheten innan. 
Likaså ville jag testa sytekniken på en minihalsringning. Den var jätterolig att göra och när jag väl fick in handlaget med vecken så sydde jag på i ett sådant där härligt mediativt tillstånd. Inget krångel!
Och här ligger den i väntan på att ärmarna ska sys på och i väntan på dekoration. I provet ovan är det gräddfärgat thaisiden, röda opaqa pärlor och bit sammetskantband. Jag sydde i pärlorna och vecken med vanlig sytråd. Sammetsbandet sydde jag i med en tråd japansilke. Tog det jag hade till hands för tillfället bara. Jag har inte bestämt ännu vilken färg och vilka pärlor som jag ska använda till hela svarta tröjan. Har redan beställt garn till en till tröja. En vit! den ska få blå sammetskrage.

1 kommentar:

  1. Så kul att se din spedetröja! Håller precis på att samla mod (och pengar) till att sticka en själv, till min häradsdräkt. Vill se bilder på den färdiga tröjan sen!

    SvaraRadera