måndag 20 april 2009

Blå skimmer

I den förvrängda bilden dolde sig  ett par muddar i det ljuvaste angora och merinoullgarn. Närmare bestämt ett par "Blå skimmer" i bohusteknik. Trots tunna stickor (2,0 mm) och intrikat mönster med flera trådar och färger att hålla reda på ägnade jag inte mer än två (i.o.f) långa stickpass under påsken till att göra dem. Och nu sitter jag här på verandan, belägen närmare polcirkeln än vad jag någonsin befunnit mig och tittar ut över blå berg men drömmer om blått, salt hav. 
Älskar mönstret! Grupperingarna med aviga maskor på den flerfärgade släta botten ger mig associationer till havslevande mikroorganismer. 
Här en närmare bild. Jag valde att göra en invikt slätstickad kant i varje sida. 

Det är en ansenlig vidd i muddarna men inte så att de ramlar av handleden dock. 

1 kommentar:

  1. Bergens blå längtan i stickningen nyanser,
    handleder längtan till havsytans vågtoppsglanser.
    Fina muddar
    av garn som inte luddar.
    Inspirerande. Bra. Mera.

    SvaraRadera