söndag 19 april 2009

Bäddkofta med "chumesette"

Så är det impulsiva mellanprojektet färdigt. Under resans gång blev jag dock mer och mer avigt inställd till färgen. I det hoprullade nystanet framstod färgen fräscht ljusgrön;- som krispig isbergssallad ungefär men allt efter som stickningen växte till ett stort sjok ändrades min färgupplevelse. Den så ljuvligt våriga salladstonen framstod stickig och nästan litet fluorocerande. Not my cup of tea!  Koftan hittade emellertid "hem" och min 84-åriga nattfrusna mamma har den som bäddkofta! Hon uppskattade kreationen mycket och i kommentarerna om den så sa hon att den var så fin med sin "chumesette"...? Har aldrig hört det ordet innan och var tvungen att googla men fick inte en enda träff. Däremot med stavningen "chemisette" blev det träff. Nu tror jag dock att det var oket mamma syftade på med "chumesette" men jag lärde mig något nytt. 
De här fina pärlemoknapparna hittade jag på loppis för femtio öre styck! På den övre bilden har koftan andra knappar. De syddes på innan jag råkade på dessa finare knappar. Merjobbet det innebar att ta bort den första omgången och sy i de nya var mycket värt. De blanka knapparna passade mycket bättre och förhöjde helhetsintrycket.
Hela urringningen blev litet väl vid så knäppningen fick bli litet omlott.

2 kommentarer:

  1. Bäddkofta är nog nästan ett lika sällsynt ord som 'chemisette' i dessa dagar, eller? Tänker på min mormor, pastellfärgade var de alltid :-)

    SvaraRadera
  2. Coola knappar och mysfluff...

    SvaraRadera